Sammanfattning

Försöker lägga in bilder till texten. Vi får se hur sugen blogg.se är idag...

Flygresan ner gick bra förutom trånga säten, dålig sömn och en full thailändska som drack öl under hela resan - inklusive till frukost. På flygplatsen i Bangkok var jag en sekund från att svimma av värme, dålig sömn och hunger. Satte mig ner och vår kö segade sig fram den enormt dryga passkontrollen. Åkte vår första skräckfyllda taxifärd från flygplatsen till hotellet i Bangkok. Första dagen gjorde vi inte många knop - åt, vilade, åt och somnade.
Vi var i Bangkok i 3 dagar och jag var inte stormförtjust. Kanske måste jag ha flera dagar på mig för att uppskatta staden. Dagtid var det inga problem, men kvällarna var obehagliga. Horor, lemlästade människor och lösa hundar och katter syntes överallt. Det som berörde mig mest var en kvinna som satt med en pappersmugg och tiggde i en rännsten. Brevid sig hade hon ett spädbarn och två småbarn som var under 3 år. Man kan inte göra något för dem på plats och det känns hemskt. Men det fanns bra saker också. Vi gick på marknad och jag, Johan och Siri gick på ett stort akvarium. Bangkok är en stor och intensiv stad full med matdoft, dieselputtrande bilar och tuk-tuks i en salig blandning. Även om den är intensiv var våran uppfattning att människorna inte stressar och är ganska harmoniska trots allt elände.

Första kvällen på Tai Pan (hotellet) i Bangkok. En jordgubbsshake slank ner!

Tove provar hattar på marknaden.

Johan i sitt paradis: ett teknikvaruhus i 5 våningar...

Vi åkte även flodbåt till templet Wat Pho där vi kunde se en enorm liggande Buddha (och en miljon små sittande, liggande, stående, hukande m.m. Buddhhor). Tempelbyggnaderna var helt enorma i guld, glasmosaik i olika färger, speglar m.m. Här är även den massageskola som alla legitimerade massörer i Thailand måste gå till. Munkar syntes överallt.

Jag på flodbåten på väg mot Wat Pho

Liggande Buddhan - 46 m lång inne i en tempelbyggnad.

En av tempelbyggnaderna.

En fönsterkarm....ganska detaljrik!

Inne på akvariet hittade vi en kyl - som var ett akvarium med fiskar i. Väldigt konstigt!

Huu....

Detta var dag 1-3. Orkar inte lägga upp fler bilder nu men fler kommer framöver!

Himma!

Efter en minibuss, 3 flygplan, ett tåg, en buss, ett tåg till, en taxi och en promenad är vi nu äntligen hemma från Thailand! Det har varit en lååååång och väldigt obekväm hemresa (Austrian airlines har inte säten som är anpassade för personer över 1,75 cm...). Knappt någon sömn och konstig dygnsrytm då vi körde "från" solen hela tiden vilket innebar att det var kväll/natt för oss från kl 18.00 Thailändsk tid fram till kl 07.00 i Köpenhamn i morse. Eftersom klockan skruvades tillbaka 6 timmar så var det svart i typ 18 timmar. Konstigt! Nu är klockan snart 22.00 på kvällen för mig och Johan, men bara 16.00 svensk tid så vi ska försöka hålla oss vakna till kl 20.00. Falukorv och makaroner står på menyn ikväll (efter 2 st Burger King-besök under hemresan....). Ska bli skönt att äta mat kryddad med salt och peppar och inte chili,paprika, pfeferoni och andra sprängmedel....! Även om det kan vara gott det också. Orkar inte lägga upp bilder idag, men det kommer!

På G!

Mp3 är inhandlad, Haglöfsväskan är inhandlad, Johans nya datorväska är inhandlad. Nu är vi på G! Försvinner härifrån ett par dagar, men återkommer med mycket info!

Skööööönt

Har precis vaknat upp efter min 2½ långa dvala. Känner mig lite som en vampyr som ryggar förundrat över solens strålar och pupillerna dras ihop till små knappnålshuvud när jag tittar ut. Haha nej inte riktigt! Men nu ska jag iallafall vara lite ledig och det är extremt skönt! Har precis ätit en omelett och försöker slå bort känslan av att jag är sugen på Lax av allt i världen. Jag har väl aldrig någonsin varit sugen på någon fisk och lax har jag ätit tre munsbitar av i hela mitt liv. Konstigt hur kroppen beter sig ibland!

Nu ska jag slappa. Mamma om du läser: Nu är jag helt vaken och du kan ringa när som!

Som en fladdermus

Förstår inte de som jämt jobbat natt och speciellt inte på vintern! Jag jobbar två nätter i rad nu och kom hem vid åtta i morse. Då hade det precis blivit lite ljust men det var mulet och regnet vilket gjorde allt mörkt. Sen vaknade jag vid fyra i eftermiddag och då är det ju precis skymning! Nu ska jag jobba i natt också vilket innebär att jag är utan dagsljus i 2½ dygn! Jag tycker det är skitjobbigt och fattar som sagt inte hur man orkar jobba så jämt, kanske 3-4-5 nätter i veckan året om varav halva året är mörkt. Nu är det som sagt sista natten innan det äntligen är dags för lite ledighet! =)

Kalas

Igår gick mitt och Idas kalas av stapeln. Det blev mycket lyckat och vi kom hem 03.30 i natt vilket innebar att dansandet även var en höjdare. En besvikelse var att varken "Alla vill till himlen" med Timbuktu eller "Dancing on my own" spelades någon gång alls! Men det var bra ändå. Vi hade snittar, ost, kex, välkomstdrinkar, vindruvor, crostinis och massa andra godsaker. Mycket bra! Här kommer lite bilder...

Emma och Linnea
'
Tina och Linnea

Johans vackra systrar Tove och Siri

i bilen på väg ner till stan.

Jag och underbara vackra Ida!

Trööööött....

Jobbade kvällen igår och pga lite krisighet med folk på natten fick jag jobba ett par timmar extra...är något mör och trött nu. Sov till halv tre och nu ska jag iallafall vara ledig imorgon. Skönt. I helgen blir det fest med Ida K och gänger. Myyycket trevligt!

Konstiga drömmar

Ormarna är fortfarande kvar. I natt drömde jag om den fruktansvärda anakondan på tropikariet i Helsingborg. Den krossade glaset när den sprängde ut ur sin bur och bet en besökare i axeln. Skitäcklig. Sen hade en 5 m lång pyton tagit sig ut och stod precis bakom mig med huvudet upphöjt i samma höjd som jag själv. Äckliga kräk.
Sen drömde jag att jag och två små flickor lekte på en brygga. En av flickorna ramlade i vattnet och sjönk till botten och jag fick hoppa i och hämta henne. Precis när jag fick upp henne ramlade jag i vattnet en gång till och den andra flickan blev tagen av en svan (!) som låg vid strandkanten. Den högg henne i axeln och flög iväg med henne.
Sen drömde jag givetvis om graviditet också som jag gjort senaste veckorna. Så himla verkliga drömmar! Drömde först att Jullan och Sandra var gravida samtidigt. Sen plötsligt var det jag som var gravid. Jag skulle ha barn när som helst, tror jag hade gått över tiden och då kom jag på att jag inte hade sökt havandeskapspenning och hade alltså jobbat i det sista. Konstigt!