På löpbandet

Svetten lackar och fettet dallrar - back in business!

Dragsövecka

Förra veckan var mamma och pappa på besök i stugan i Dragsö och äntligen fick vi fint väder denna vecka! De tidigare två åren har regnet öst ner och bildat en ovälkommen pool utanför stugan men detta året kunde man till och med bada. Min faster och hennes man kom också och hälsade på med husbilen och en kväll åt vi med Johans föräldrar på fiskrestaurangen - JAG åt fisk! Det var till och med gott. Där ser man! Här kommer ett gäng bilder från veckan med grill, skärgårdsbåt och en dag var vi i Kristianopel men där glömde jag kameran!
Jag och mamma på Gåsefjärden i skärgården
Faster Eva och Bo på Aspö
Grillkväll på Dragsö
Kladdkaka på fiskrestaurangen med mor och svärmor till bordet!

Ajajaj

Gick på Cobraträningen igår (där man slänger runt på en 6 kg-sandsäck) och det var ett jääääkla pass! Kan knappt böja mina armar idag och rumpan fick sig också en omgång. Tur att jag inte springer med armarna för det var dags för ett intervallpass på löpbandet idag! Tränade en halvtimme; 5 min lite snabbare löp än vad som känns bekvämt, 2 min uppehåll och upprepning 3 ggr. Härligt! Det regnar som bara den ute men det gör inget, allt är brunt och sönderbränt så det behövs lite vatten. Jobbar idag och imorgon sen är jag tredagarsledig! Så underbart.
Bjuder på en "korv-bild" där man lägger säcken över axlarna och gör benböj 10 ggr, detta upprepas 8 gånger, alltså 80 böj! Det känns kan jag säga....;)

29 grader skållhett

Idag bestämde sig vädret för att gå all in! Mest sannolikt för att det var min och Johans sista semesterdag... Vi har pressat på Hästö badplats och när jag kom hem åkte jag ner till mina föräldrar på dragsö och fick mammas mat! Vi satt och njöt i kvällssolen innan jag åkte hem igen och nu sitter jag och suger ut de allra sista timmarna på denna söndagkväll. Jag ska väl inte klaga, har hela morgondagen på mig också; börjar inte förrän 23 vilket är rätt skönt. Vi ska åka till Kristianopel imorgon och pressa där istället. Nu blir det filmkväll med min fästeman; vi förlovade ju oss i fjällen, har glömt att nämna det...! ;)

Sturkö

3 dagar har vi spenderat på Sturkö hos Erik och Linn! Vi har solat, badat, grillat, druckit cider och öl, spelat spel och bara tagit det väldigt lugnt. Inte svårt, minsann! Här sitter jag nu på min semesters allra sista skälvande dag och längtar inte överdrivet mycket tillbaka till jobbet. Jag hade inte gråtit för nån veckas semester till...! Vädret är fantastiskt och mina föräldrar hälsar på i staun denna veckan så det blir lite som en ytterligare semestervecka det här. Idag ska det bli 29 grader och jag och Johan ska försöka hitta en badplats där vi inte varit tidigare och där det inte finns så mycket folk. Det är dagens utmaning!

Öland

Idag tog vi oss en liten trip till norra Öland - 17 mil enkel resa är ingen match för dom här vägpiraterna! Vi tittade på raukar i Byarum (jag trodde det bara fanns på Gotland, men nej!). Väldigt häftigt och kändes som att man var utomlands. Vi drog med oss Johans syster Siri och kusin Anna som är på besök. Efter raukarna spenderade vi 2 timmar på en härlig lång sandstrand med vit sand och jag badade för första gången i år! Härligt. Efter det åt vi på en grekisk restaurang i Byxelkrok (hihi, tokigt namn..!) och sedan väntade 2 timmars resa hem. Har varit en härlig dag!
Bjuder på några små bilder:
Johan lägger in en gullig pose vid väderkvarnarna.
Jag vid Ölands raukar..syns dock inte så mycket av själva rauken på denna bilden!
Siri går in för det!
Vid Långe Erik på Ölands norra udde skulle man tydligen stapla stenar på varandra på stranden. Cool effekt när hela stranden var full!

Och semestern bara fortsätter

Ja än är det faktiskt en hel vecka kvar på semestern! Idag har vi spenderat dagen på sjön i en skärgårdsbåt och därefter träffat Jullan, Palle och Millan från glumslöv som var på besök med sina karlar. Väldigt trevligt! Det blev restaurang och därefter minigolf. Jag kom sist. Johan blev trea.
I lördags var vi hos fina Henrik och Mia som bjöd på de godaste burgare jag smakat på länge (och jag kan mina burgare...!) - högrevsfärs med lite grillsås på. Makalöst gott! Jag tog mig en cider mesans pojkarna grillade. Kvällen fortsatte med sällskapsspel som slutade med att jag somnade vid 2 och Mia gick och la sig. Dessa tider är helt normala för vårt lilla gäng...jag började bearbeta johan om att åka hem vid 1.30 och vi åkte vid 4...så bra gick det! Imorgon har vi inga planer men nåt hittar vi säkert på... Vi har upptäckt att Karlskrona har 25 naturreservat där ingen av oss varit så kanske en liten biltur-det gillar vi ju!

550 mil totalt

Ja nuuu är vi hemma i lägenheten i Karlskrona med hundra väskor utspridda! Vi körde från Glumslöv idag och tog skånska kusten hem via ystad, Löderups strandbad och Österlen. Vi har sett i princip hela Sverige plus att vi varit i hela fyra länder under dessa veckor vi varit borta; Sverige, Norge, Danmark och Finland - hela Skandinavien förutom Island då, där gick gränsen...! Bjuder på några bilder här, resten får ni komma hit och titta på i mitt fotoalbum.
Jag hade ju mina små förhoppningar och mål inför resan och jag tror att de flesta av dem uppfylldes;
  • Upplevt midnattssolen
  • Sett älgar
  • Varit i fjällen
  • Ätit älgkött (mumma!)
  • Gjort någon utflykt varje dag
  • Varit i Luleå, Haparanda och Kalix
  • Sprungit i Sangis x flera + tränat ett rejält jobbigt utomhuspass i Kalix
  • Shoppat loss på outlets
  • Grillat, druckit vin och ätit gotte bara för att jag har semester och kan, får och vill!
Det enda jag missar är att vi inte har bastat eftersom Madelene och Mårtens stuga blev vattenskadad och behövde renoveras så det hanns inte. Jag har aldrig heller fått äran (eller?) att vara med på ett surströmmingskalas. Jag skulle inte stoppa in det i munnen men skulle vilja ha varit med bara för att veta vad alla rabalder handlar om.

Nåja, här kommer ett par bilder.

Edvin och Oskar, Johans systersöner
Piratflaggan i topp på båtturen!
Ormskär; en sandstrand som reser sig mitt i havet i Bottenviken. 5 m djupt ca 1 m ut från vattengränsen; man kan faktiskt dyka från standkanten! Väldigt märkligt men fint.
Två glada turister...!
Kl 23 på kvällen i Sangis.
Otroligt vackra Jämtlandsfjällen!
Renar på vägen i Idre Fjäll
Vansinnigt mycket renar vid vallning på ett av fjällen!
Vi spenderade ett par timmar på Orsda Björnpark i Dalarna...
...och väl i Skåne åkte vi till Nimis utanför Höganäs och tittade på "konstverket"...
...och dagen efter det åkte vi till Skäralid och traskade upp på...
...Kopparhatten som bjöd på en storslagen utsikt!
Helsingör
Sverigeresan avslutades med lite sol på Löderups strandbad, inget bad dock!

Finland...
Norge...
Sverige...
Och Danmark!

500 mil senare

Nu är vi i Skåne hos mamma och pappa och igår slog trippmätaren över på 500 mil dessa 2,5 vecka vi varit på resande fot! Igår var vi till nimis vid kullaberg, Johan har aldrig varit där innan. Varmt och brant kan vi summera det hela. Idag åkte vi till skäralids naturreservat och strosade ca 6 km upp och ner innan vi intog en liten lunch. Härliga dagar! Imorgon tänkte vi åka hem till Blekinge igen men vi kanske stannar här någon dag till, vi har ingen brådska. Nu ska vi somna och imorgon ska det bli kanonväder!

Renar

Har tjatat om att jag vill se renar sen jag kom till Norrbotten och blev överlycklig när vi såg två stycken för någon dag sen. Idag har vi kört från Kalix till Lappland genom fjällen och där tänkte jag också att det minsta jag kunde begära var att se minst en ren på nåt fjäll. Det fick jag, med råge. Samerna höll på att valla renarna över fjällen och vi fick stanna för ca 100 renar som skulle över vägen. På fjället fanns redan runt tusen renar, det kryllade verkligen! Tidigare idag fick vi också se tre älgar intill vägen så namnet vildmarksvägen har verkligen gjort skäl för sitt namn! Nu ska jag kollapsa, har kört och åkt sen 04.30 i morse...

Soluppgång

Ja det blev ju inte fler inlägg igår kväll som ni märkte men här kommer iallafall en bild på solnedgång och soluppgång- en timme ifrån varandra. Vi satt uppe till fyra på morgonen och då stod solen nästan över trädtopparna. Himla trevlig kväll och idag har vi tagit det väldigt lugnt! Var i Haparanda en sväng och käkade pizza och nu har vi precis packat väskorna och fortsätter vår resa genom Sverige imorgon 4.00 på morgonen för att hinna fram till fjällen i tid....kommer fler uppdateringar i dagarna!

Sista kvällen i sangis

Vi ska köra vid 4 på morgonen på lördag vilket innebär att detta är sista "långkvällen" med vin och uppesittarkväll. Vi gör det med råge! Rött vin, öl och whisky slinker ner. Kvällens bild kommer senare :)

Solig dag

Idag har solen tittat fram igen. Tog en löpartur på 5 km på morgonen, den tredje på en vecka faktiskt. Har även klämt in en rask 5 km promenad och ett riktigt riktigt tufft crossfit-pass för två dagar sen som fortfarande kramar min stackars överkropp i träningsvärk...imorgon blir det en tur till Haparanda och sen blir det middag och taklagsfest hos madelenes mamma utanför Kalix. Idag har det som sagt varit kanonväder och här kommer en bättre bild på hur det ser ut utanför fönstret just nu kl 00.00..!

Dagstur

Idag har vi varit på en liten dagstur på 40 mil lite drygt! Vi for till storforsen och intog en trerätters med forsen och vattenfallet som utsikt. Fint! Det har regnat hela dagen men imorgon skulle det bli fint igen. Kan man såklart inte lita på... Lägger upp en bild på hur det ser ut här utanför fönstret exakt nu, kl tolv på natten. Mörkare blir det inte, tur att det är mörkläggningsgardin annars hade jag haft svårt att somna..god natt!