Några dagar

Förra inlägget skrev jag i onsdags men uppkopplingen är inte så bra här. Mina ambitioner på denna resa har jag stakat ut och några har jag börjat avverka. De är som följer:
* åka till Kalix (gjort)
*åka till Haparanda (gjort)
*åka till Luleå
*åka till Finland
*springa i sangis (gjort)
*träna utomhus i Kalix (ska göras imorgon)
*åka till Madelenes och Mårtens stuga och bada bastu
*hälsa på Johans mormor och Eva i risön
* grilla(gjort)
*åka båt(gjort)
*fika på café lyktan inne i Kalix
*sola (gjort med råge, något bränd i pannan)
*köpa smycken(gjort)
*shoppa loss på diverse outlets (verkligen gjort...!)
*fota på olika platser kring Kalix

Idag har det varit mulet och tråkigt men imorgon ska vi göra lite saker igen. Här kommer en liten bild, hoppas den går att ladda upp..!

150 mil senare...

Kalix, midnattssol, två glas vin, choklad, en skön säng och trevlig värdinna (Madelene, Johans syster). Nu stupar jag i säng och ser fram mot en morgonlöpartur i sangis...!

S.E.M.E.S.T.E.R

Äntligen har jag semester! Johan också. Vi har hitills spenderat den med att fira midsommar och att vara i Skåne och fira världens bästa brorsdotter Ebba som stapplat sig genom sitt första lilla år. Det har ätits och druckit till max i helgen och nu väntar vår långa bilresa: Det blir troligen en resa där vi kommer köra i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Det ni! Massor med bilder kommer att tas och massor av pengar kommer spenderas. Jag slänger upp nåt inlägg här under semestern, men det kommer vara sparsamt. Vill gärna känna mig ouppkopplad och klockan stannar hemma....! Bjuder på några bilder från helgens kalasande.

Ledig dag, ny bok

Tre pass - TRE pass kvar innan midsommar, semester, Kalix,midnattssol, myggjävlar, sverigekusten runt, glumslöv, hav, ingen klocka, avstängd mobil, rosevin m.m m.m! Är ledig imorgon också sen kör jag ons-fre på akuten. Idag har jag också varit ledig. Cyklade till stan och tillbaka, försökte hitta lite presenter men hittade inga så det blev en present till mig själv-dan browns senaste bok (han som skrivit t.ex da Vinci koden) "inferno". Den har jag läst på balkongen i solen idag. Skulle springa ikväll eftersom jag inte joggat på en vecka, har bara kört styrka, men jag blev så mätt efter maten så det fick vara idag. Imorgon ska jag till stranden med en kompis men det får bli en löparsväng på morgonen-man får inte slappa till sig!

En skojig grej

Hittade precis två nästan exakt likadana bilder, fast tagna med 2 års mellanrum. Första bilden är från 2011, när jag gick ner 13 kg. Jag har gått upp ca 10 kg igen från att jag var nere som lägst, men kroppen har omfördelat muskler och fett. Kul att se att det inte är någon jätteskillnad trots viktskillnaden!

2011

2013

Regnig dag

Idag var tanken att jag och en kompis skulle träna utomhus men när vi väl kom fram vid 9-tiden ÖSTE regnet ner. Jag är inte rädd för lite regn, men att stå på en gräsmatta i 45 minuters ösregn var jag inte alls sugen på. Så vi tog vårt pick och pack och åkte till sjukhusgymet istället. Jag har varit ledig hela dagen och inte gjort nåt särskilt men ändå mycket känns det som..! Handlade en lång kjol inför vår resa till Kalix, det går inte att ha korta kjolar i mygglandet, speciellt inte om man heter Susanne och får bölder som tennisbollar av myggorna...sen har jag städat och gjort andra tråkigheter. Nu sitter jag och degar och tittar på duggregnet. Jobbar sedan hela helgen sen har jag yttepyttelilla TRE dagar kvar tills semestern drar igång! Jag läääängtar så mycket!

Nu är det dags för kålpudding och TV i soffan resten av kvällen. Ha det fint!

Strandpremiär

Idag har jag varit ledig och tänkte spendera dagen i solen på årets första strandhäng här på Hästö badplats. Tyvärr bestämde solen sig för att gömma sig mest i molnen så det blev lite kyligt där vi satt, jag, Ida och Thea. Men lite sol blev det allts och nu har jag iallafall varit på stranden en gång! Har varit hos kostrådgivaren idag och kollat igenom min mat och motion sista veckorna. Tyvärr verkar inte min kropp förstå att den ska tappa vikt riktigt, så nu har vi lite nya planer och funderingar på hur man ska kunna "skruva" ännu mer på maten och träningen. Maten är egentligen inget problem; jag äter så mycket som jag ska och jag äter rätt sorts mat. Egentligen tränar jag också som jag ska men jag behöver maxa mina pass ännu mer. Jag måste alltså inte träna ännu mer (det gå nog inte med tanke på hur mycket jag tränar nu) men när jag tränar så ska jag försöka få upp pulsen rejält i korta intervaller. Inte bara vid löpning utan all sorts träning; spinning, cirkelfys, step m.m. Då kickar man igång förbränningen lite till och kanske är det den sista puffen jag behöver. Jag får rejäl pulshöjning när jag tränar men man kan alltid lite till...så nu blir det maxat! Vi får se hur det går, hoppas kroppen reagerar lite iallafall..
Imorgon är det jobb igen, sen är det bara 6 små pass kvar till semestern! Hjärnan har redan börjat gå in i semester-mode.

Ha en bra kväll!

Nytt rekord

Sprang min lilla 3,7 km-runda innan. Kände inte för det direkt men ville ändå ta vara på kvällen. Löpningen kändes okej och jag märker att jag håller ut längre ny tack vare långdistanslöpningen inför varvet - nu är ju 4 km absolut ingenting jämfört med 22 km. Jag var glad att jag hela tiden höll mig under 6min/km och när jag kom hem såg jag att jag fått nytt rekord på distansen-5.47min/ km! Blev glad och nöjd. Nu underhåller jag bara löpningen i ca 3 v till sen ska jag börja på milprogrammet inför tjejmilen. Förra året kom jag in på 1.05 i ösregn och gyttja. Jag vill alltid komma under en timme men är nöjd om jag bara kommer under 1.05 detta året!

Längtan

Nu har jag bara 8 pass kvar till semestern och det kan inte gå fort nog! Vi kommer gasa ( bokstavligt talat) ganska ordentligt från dag ett - vi firar midsommar, åker till Skåne för ettårskalas dagen efter, kommer hem till Karlskrona en dag innan vi drar iväg på bilsemester. Vi vet inte hur länge vi kommer vara borta eller ens exakt hur och vart vi ska köra; förutom att vi mellanlandar i Kalix då! Vi kommer köra ner till Skåne också ett par dagar innan mamma och pappa kommer hit en vecka-mysigt! Längtar hemifrån, vill lämna klockan hemma och inte tänka på jobbet en sekund, det är för mycket rabalder där nu...orkar inte skriva allt men det är väldigt pressad stämning och många som är uppgivna och ledsna och det genomsyrar hela passen och till slut blir man själv lite stukad...tråkigt men jag hoppas det kan vända, jag trivs ju bra på akuten! Nu ska jag somna inför ett dagpass imorgon, dom brukar iallafall gå rätt fort (och sen är det bara 7 pass kvar till semestern...!)

Ha en bra kväll!

Bröllopsyra

Ja idag var det bröllop för prinsessan och hennes chris! Jag, karro och Linnea bänkade oss från 14-19 med ostbricka, jordgubbar, bubbel och rose. Väldigt trevligt! Efter det åkte vi till stan och åt lite mat. Sen kom Tina och vi som egentligen skulle sitta och dricka vin avslutade kvällen med hyrfilm och godis hemma hos karro. Mysigt värre och skönaste helgkvällen på länge, inte nånting planerat för morgondagen heller -underbart! Nu är det bara två veckor till semestern också-nedräkningen har börjat!

Underbara fantastiska lediga helg!

Åh, i morse gick jag av efter dubbelnätterna och jag har heela helgen framför mig! Inget stort planerat på länge, bara imorgon kväll då jag och mina vänner ska titta på prinsessbröllopet, äta ostbricka och dricka champagne. Ska bli mysigt! Blev lite rastlös tidigare ikväll och gick en kvällsrunda på 4 km i solskenet och blomdoften-så jäkla fint ute nu! Imorgon ska jag springa milen innan bröllopsvakan. Ha en fin helg!

Grattis Sverige!

Tyvärr firas ju inte nationaldagen alls över huvud taget i Sverige. Möjligen hissar någon en flagga och någon nynnar tyst på "Du gamla du fria". Man får vara försiktig så att ingen blir stött eller kränkt när man firar sitt lands dag! Jag firar genom att jobba dubbelnätter. Visst finns det bättre sätt att fira, men en helgdag är en helgdag och det ger någon extra krona till semesterkassan. Dessutom så är jag ledig hela helgen när jag går av imorgon kl 7. Underbart! På lördag ska jag och mina vänner ha bröllopsvaka och följa Madelenes och Chris´s bröllop. Jordgubbar och champagne står på schemat! Det blir ingen träning för mig idag, att träna mellan två nätter är ungefär som att träna full; hjärnan är helt enkelt inte med, inte kroppen heller för den delen. Nu blir det slapp en liten stund till sen drar jag till akuten och försöker ta hand om Sweden Rock-offer som headbangat för mycket!

Snabbaste på länge!

Jag är inne i en liten motivationssvacka vad gäller löpningen nu. Efter Gbg-varvet kändes det som att allt liksom lade sig lite. Jag springer min vanliga lilla runda på 4-5 km och försöker köra den så fort jag orkar och igår sprang jag faktiskt det snabbaste någonsin under en km! Normalt har jag problem att komma under 6 min/km men det börjar kanske lossna lite nu. Igår sprang jag 4 km där jag var nere på 5.28 (!) min/km under en km. Så snabbt har jag aldrig sprungit innan, inte ens i nerförsbacke eller ens under några hundra meter och detta var under en hel km. Totalt sprang jag de 4 km på 5.50-tempo vilket jag är supernöjd med! Jag ska fortsätta "slöspringa" min vanliga lilla runda fram till ungefär mitten på semestern, då är det 10 veckor kvar till Tjejmilen och då ska jag gå på mitt löparprogram igen.
Nu blir det uppvärmningsjogg 3 km till och från gymet och där blir det styrketräning en timme!

Ledig söndag

Igår skulle jag egentligen jobba till 23 men bytte till ett pass så jag fick sluta 20.30 istället - helgen öppnade sig plötsligt! Hastigt bestämde vi oss för att äta på stans nyöppnade grekiska restaurang och fick med oss tre till. Maten var helt okej, men inte mer. Det blev dock både smårätter innan maten, grillbricka och en halv flaska grekisk rose...gott! Efter det åkte vi spontant hem till en av killarna som var med och fortsatte kvällen där med musik och finvin till 03 på natten innan vi fick dra oss tillbaka eftersom den nyktra chauffören varit trött sista tre timmarna...
Idag sov vi lääääänge eftersom vi var lediga tillsammans för första gången på bra länge. Johan kom med den briljanta idén att vi skulle äta hotellfrukost fast hemma så vi begav oss till Maxi för att inhandla god ost, frallor, god juice, god yoghurt, god müsli och annat som hör till. Detta smaskade vi i oss, sen somnade jag en stund och när jag vaknade kom vi på att vi ville äta våfflor till lunch - sagt och gjort, våfflor blev det. Efter det åkte vi till Johans föräldrars båtplats och han hjälpte till att sjösätta båten - premiärtur för mig i båten! Det blev en liten roddtur på tio minuter men jag har aldrig suttit i den båten trots fem års lovande att vi ska åka ut...
När jag kom hem blev jag rastlös och åkte till gymet och styrketränade i 45 minuter och när jag var klar var klockan redan halv sju och dags för denna dagens sista och lika spontana maträtt - indiskt! Tikka Masala - mmmmums! Efter maten åkte vi en sväng med bilen och tittade på solnedgången från olika bryggor här runt Karlskrona. Mysigt! Vi har haft en riktigt bra helg och dag med massooooor av god mat och dryck så kalorierna har verkligen inte räknats, men det har det varit värt. =)