Suck II

Tydligen så kom inte ens inlägget med bilderna med alls och det tar längre tid för mig att skriva detta inlägget än att bara radera det förra där jag skrev att jag lagt ut bilder. Sån är jag. Onödig. Nu ska jag somna!

Suck

Skulle bli en fin bildkavalkad på förra inlägget, men tydligen ballade blogg.se ur och la allt huller om buller och nu går det inte att rätta till för det är fel på sidan. Tror iallafall man kan se bilderna men texten är ju helt galen. Nu går jag och lägger mig. =)

Semester!!

Sista veckan har jag jobbat 6 dagar. Senaste 3 veckorna har jag sammanlagt varit ledig 4 dagar. Har jobbat extra kors och tvärs och nu äntligen har jag semester! Det blir en längre semesterresa och sen lite småresor hit och dit. Ska bli ljuvligt och jag ska sova och ta det lugnt! Tar såklart med mig liiite träningskläder, nån gång kan man ju faktiskt få för sig att springa en sväng! Nu ska det packas och donas. Bloggen kommer nog att bli lite lidande av denna semester, men jag återkommer med bilder och berättelser när jag kan! Nu kommer solen och värmen också såklart....;)

Min sambo den knäppa

Igår sprang jag tilll gymet och tränade och joggade sedan hem igen. Uppe på innergården såg jag Johan stå på vår balkong och vinka frenetiskt. Jag vinkade tillbaka och tittade bort lite innan jag kom fram till porten. Hör något som prasslar uppifrån och tittar upp; där står Johan med ett plakat som han ritat "Susanne" på med stora bokstäver, står och ropar "heja heja, vilken FINNISH!!" Haha, Johan - mitt största fan! ;)

Kristianopel

Igår var den första riktigt riktiga sommardagen denna sommaren. Det var inte bara sol och molnfri himmel - det var varmt som en sommardag också. Ljuvligt! Jag, Ida,Thea, Jonas och Karro packade strandväskan och åkte till Kristianopel. Där låg vi på stranden, spankulerade runt bland dom mysiga små husen och rosenträdgårdarna och åt glass på Sött och Salt. En väldigt mysig dag! Fler såna önskas i Augusti, nu har jag bara 3 pass kvar tills jag går på semester...räknar timmar nu!

Nattbio

Igår fick jag och Johan ett infall och fick för oss att vi skulle gå på premiären av nya Batmanfilmen - som började kl 00.00 i natt och pågick nästa till 03.00. Det var lite segt att hålla sig vaken till midnatt för det första, men väl på bion gick det bra. Och vilken film!! En av dom bättre jag sett, är riktigt nöjd. Nu har jag precis vaknat och ska påbörja baket av köttfärspiroger som får åka med på vår resa till Kalix som sker i dagarna. Gott gott!

Helg nr 4

Så pågår helg nummer 4 i rad för min del...ska jobba imorgon också men har en konstig överlappningstur vilket innebär att jag jobba 16.00-24.00 så jag är ledig större delen av dagen iallafall. Är som tur är ledig på tisdag. Går mitt sista pass innan semestern på fredag men har sagt att jag kan jobba extrapass även om det innebär dubbelpass då det faktiskt ger rätt bra betalt nu på sommaren och alla extra pengar som kan inbringas till efter semestern behövs! Nu är kvällens hemmagjorda pizza i ugnen och väntar på att bli uppäten av två styck inneboende. Trevlig kväll!

Sommardag?

Vaknade nyss och insåg att det idag är blå himmel och sol. Hallucinerar jag? Sover jag fortfarande och har en bra dröm? Eller kan det verkligen vara sant att det är en riktig sommardag? Jag avvaktar lite och gnuggar mig lite extra i ögonen denna morgon tror jag...

Grill och familj

Började dagen med att springa 6,5 km från Hästö till mina föräldrar på Dragsö. Med ryggsäck och motvind tog det 44 min - inte min stoltaste tid men jag sprang iallafall hela tiden och motvinden varade i ungefär 2,5 km och kändes som att springa i sirap...drygt! Kvällen bjöd på grillning med mamma, pappa, faster med man och min bror kom upp med sin lilla familj! Lilla Ebba 4 veckor hängde på, söt som en liten docka och sov sig genom det mesta. Efter grillningen åkte vi "barn" in till stan och käkade glass. Väldigt gott och ett mycket bra avslut på en mycket bra dag!

Mysigheter

Igår kväll mötte jag upp med världens bästa brudar Ida, Tina och Linnea på stans finaste uteservering på Scandic. Alla tog samma mat och samma dryck i kvällssolen (!) och efteråt skulle vi bege oss mot nåt annat ställe men då var det kallt och blåsigt så vi styrde kosan mot Hemmakväll istället; hyrde film (som inte gick att titta på eftersom vi inte fattade DVD:n) och köpte godis. Tur att vi är duktiga på att prata, vi underhöll varandra i 6 timmar ändå...!

På tal om cykling....

...vill jag tillägga att det inte kändes ett dugg somrigt att cykla i långärmad tröja, jeans, 15 plusgrader och total motvind oavsett vilket  håll jag vände cykeln på. Hemskt otrevligt!

Cykelfix

Mor och far är i stan, bor på camping i stuga en vecka till min ära! Mycket trevligt och mysigt att ha dom här. I morse tog jag min lilla cykel och trampade de 7 km ner till campingen och när jag kom fram var jag blöt i hela häcken - nåt ljushuvud har tryckt ner en nyckel och vridit om på flera ställen i sadeln så skumgummit är förstört och suger upp allt vatten när det regnar! Hemskt irriterande...pappa fixade cykeln medans mamma och jag åkte hem till min balkong och fixade med blommorna. Hemskt bra när mamma och pappa kommer på besök ibland, tycker jag! ;)

Konstig dag

Ibland går bara hela ens dag fel. Så har det varit för mig idag. Det började med att jag var helt säker på att jag skulle gå på natten ikväll kl 22.00 och därmed kunde sova, springa och göra andra bra saker under dagen. Då ringde telefonen hem till mig 07.10 och chefen informerade mig om att jag skulle jobba dag idag, alltså hade mitt pass börjat kl 07.00! Lite smått panikslagen och irriterad på mig själv tog jag mig dock till jobbet på en kvart.

När jag kom hem från en ganska hektisk dag nu i eftermiddag satte jag mig med en macka och några små hemmagjorda knäckebröd som är så goda. Kraskade i mig knäckebröden och hörde hur det krasade till - i min kindtand. Kände med tungan och upptäckte till min förskräckelse att jag bitit loss en rejäl bit av tanden - HEMSKT lägligt så här i semestertider!! Där går förra månadens extrajobb som skulle gå till lite Kalixgrejer. Har ju fortfarande pengar kvar såklart men det är jäkligt sura sådana som går till tänderna...mellan 1000-2000:- kommer det gå på.

SUCK...!

Nyttig "glass"

Hittade recept på en nyttig "glass" i en tidning jag köpte idag:
Blanda ihop kesella naturell (10% eller 1%, vilket du tycker bäst om) och blanda med färska bär; hallon, blåbär eller jordgubbar. Häll i lite flytande honung och mixa slätt. In i frysen nån timme, det ska inte stelna helt utan bara bli lite mer fast. Ta ut och låt stå i rumstemperatur i kanske 15 minuter eller så länge som du tycker behövs för att konsistensen ska bli bra. Garnera med färska jordgubbar och smält mörk choklad. Jag blandade i smält choklad i glassen också, blir som chokladkross när den stelnar i det kalla. Jättegott och enkelt och nyttigt!

Mammas tunika

Fick en fin tunika av mamma sist jag var hemma. Perfekt på stranden och tunn och skön! Känner mig som en rik käring på solsemester - dom har ofta tunna tunikor, en drink i handen och en stor slokhatt sen spanar dom på poolskötaren. Jag har en slokhatt och en tunn tunika, däremot ingen drink i handen just nu. Ingen poolskötare heller så jag får nöja mig med det jag har. Man ska vara glad för det lilla!

Bullen

Idag har jag köpt en "hårbulle" eller en "donut" (munk) som man får en fin knut i håret av om man gör det rätt. Mitt hår är ganska lagom långt och man måste ha rätt tjockt hår för att bullen inte ska synas igenom. Bullarna finns i olika storlekar och färger och kan köpas på Kicks och andra skönhetsaffärer. Kostar 50 kr. Så här gjorde jag:
1) Börja med ett utslaget hår! Mitt är flottigt efter dagens solning, men ni ser framför er ett nytvättat svall...!
2) Sätt upp håret i en helt vanlig tofs eller hästsvans eller totte eller vad man nu vill kalla det.
3) Sätt bullen utanpå tofsen. Man ska bara sätta den rakt på som den är, det gör inget att den känns lite lös runt håret.
4) Dela tofsen runt bullen, jämt. Jag delar tofsen på mitten och tar ena halvan runt övre hälften och den andra runt nedre hälften, sen får man sprida ut lite på de ställen där det inte täcker riktigt.
5) Sätt på ytterligare ett hårband, runt håret och bullsen så håret sitter fast runt bullen.
6) Klart!

Ledig!

Idag är min första lediga dag på nästan en vecka, har jobbat nonstop sedan i onsdags. Är dock bara ledig idag sen jobbar jag tisdag till lördag också..Tänker utnyttja denna fina och varma (!) dag genom att för första gången i år gästa stranden! Om jag inte får någon med mig tänker jag ligga där själv - SÅ mycket vill jag steka! Tänker köpa en tidning, ta med min tegelstensbok och möjligen nåt ätbart och sen ska jag bara ligga och njuta hela dagen. Efter att diskmaskinen är klar, tvättiden är slut och jag har dammsugit lägenheten. Men det går fort! ;)

Jobb deluxe

Ja nu blir det verkligen inte mycket bloggat för nu är jag inne i en extrem jobbperiod. Allt för att få ihop mer och mer till semesterkassan...! Jobbade fre-mån helgen som var sen var jag ledig en dag (tisdag). Skulle sedan jobba onsdag och vara ledig torsdag men tog ett extrapass och sen helgen på det vilket innebär att jag kommer vara ledig endast tisdag denna veckan. Jobbar nu alltså ons-sön i ett kör. Därefter är jag ledig en dag (mån) igen och sen jobbar jag till lördag nästa vecka. Phu! Inte mycket ledighet här inte. Dessutom jobbar jag 4 kvällar på rad nu vilket innebär att jag inte träffar Johan knappt alls förrän när jag går av på söndag eftermiddag. Vi ses när vi går och lägger oss på kvällarna sen jobbar ju han dagar. Men, passet igår kommer ge mig några extra tusenlappar så det kommer faktiskt vara värt det när lönen trillar ner lagom till Kalix!

Lilla sockersmulan

Fick en fin bild på mig och lilla Ebba av min bror. Söt!

Långrunda

Igår blev det en långrunda på 9,3 km (haha höll på att skriva 93 km)! Det gick på 59 minuter och det får jag vara helt nöjd med eftersom jag fortfarande håller på att återfå min kondition från min långa hostperiod. Nu känner jag ingenting i lungorna när jag springer - skönt! Har köpt ett par nya rosa underbar löparshorts också som säkerligen hjälpte till på min runda. Det enda negativa är att låren gnids mot varande högst upp innan jag vant mig vid skjortsen, men man blir väl härdad. 13.30 blir det kvällsjobb och imorgon är jag ledig - skönt!

Segis

Ja, jag är otroligt seg på att blogga. Är trött på det gråa vädret, att temperaturen aldrig kryper över 20 grader, att jag har en månad kvar till semestern, att jag måste jobba två långhelger på rad och att jag inte tycker det ska bli ett dugg kul att gå till jobbet ikväll efter att ha jobbat fre, lör och sön. Jag har bara en dags ledigt efter denna helgen sen ska jag på det igen. Är borta 5 kvällar denna veckan och träffar bara Johan två. Ska jobba både fredag och lördag kväll, vi är underbemannade och blir inringda extra på jobbet hela tiden, havet är för kallt att bada i, glassen är för kall för vädret och jag har en svacka i träningsmotivationen. Så. Jag bloggar inte så roligt just nu för jag är rätt så pissig för tillfället...!