Present

På Alla hjärtans dag, vilket också är våran årsdag, fick jag en bok av Johan om Mindfullness. Det är enkla andnings- och tankeövningar man ska göra för att landa i nuet. Jag har provat två gånger och har då somnat, vilket måste vara ett bra betyg?! Man ska andas genom ett visst mönster och fokusera på hur kroppen känns i rummet (låter flummigt). Man ska tänka på sina tår, vader, lår, mage, rygg osv och hur dom känns mot underlaget. Sen ska man tänka på hur det känns när man andas; när luften åker in genom näsan, via svalget, luftrören, bröstkorgen och magen och sedan ut igen. Har man oroliga tankar så får dom "följa med" i andningen. Man ska också registrera ljud och inte tänka så mycket på varför dom låter eller vem som skapar dom utan mer bara registrera att det är olika ljud omkring en. Jag tycker det var en väldigt träffande bok eftersom min skalle har varit något rörig och uppe i varv sedan i november. Och som sagt; det funkar ju lugnande uppenbarligen så varför inte fortsätta!
Han kan, den där Johan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0