Att jobba natt

Jag är SÅ less på nattjobb. Jag skulle hemskt gärna slippa jobba natt och bara gå kvällar och dagar. Jag känner mig så jäkla sliten efter en natt. Bakfull, ont i kroppen, lättirriterad, svårt att somna kommande natt. Jag har jobbat två nätter på rad nu, gick av i morse kl 7. Åkte hem och sov till 13. Ska lägga mig 22 ikväll för att stiga upp kl 6 imorgon och jobba dag. Inte konstigt man känner sig såsig.
Såhär beter sig ett nattpass för mig:
16-19: Sover inför nattjobb. I bästa fall kan jag sova 3 timmar, i sämsta ca 1½.
21.30: Går på mitt pass. Känner mig hyfsat pigg och oftast finns det kanske ett gäng patienter att ta hand om så man håller igång.
24.00: Äter för sista gången på kvällen, om jag hinner innan 24.00. Har gränsen där för jag vill att kroppen ska vila från mat på natten. Vissa har med sig middag på natten och klämmer den vid 03.00, men det funkar inte alls för mig.
01.00: Tröttheten börjar knacka på i min hjärna, även om jag sovit i 3 timmar innan jag gick på passet. Är ändå fortfarande ganska alert och pigg. Vid den här tiden börjar patienterna förhoppningsvis att försvinna från både beläggningslistan och akuten, och allt blir lite lugnare.
03.00: Märker att jag får svårt att ta snabba beslut, det blir lite klurigare att räkna, det tar längre tid. Kanske man har suttit ner i en längre stund, typ 30 minuter och kropp och knopp har hunnit varva ner vilket gör mig mer trött.
04.00-06: Moshjärne-timmarna börjar. Vid 4.00 sticker det i ögonen, jag är otroligt sömnig och kroppen känns riktigt seg och tung. Vill bara sova eller få lägga mig ner. Mellan 03-05 är det i bästa fall tomt på akuten och man har kollat igenom alla saker man ska. Är det "dödtid" dessa två timmar är det svårt att hålla huvudet uppe. Nickar till om det är helt lugnt och tomt på patienter. Vid 4.00-5.00 börjar jag frysa, må illa och det sticker om möjligt ännu mer i ögonen. Blir röd i ögonen och hjärnan är verkligen inte med. Känns som att jag varit vaken ett dygn i sträck. Behöver ofta ta lite fil för att inte må mer illa, men jag kan inte äta för tidigt, då mår jag illa av det...!
06.00: Bara en timme kvar tills jag slutar! Nu börjar livsandarna återvända. Jag kollar igenom rummen lite kvickt igen för att säkerställa att allt finns där det ska. Kokar kaffe, hämtar morgontidningen och tittar på folk som börjar strömma in till sjukhuset för att gå på morgonpasset. Denna sista timmen ber man en bön att det inte ska komma in något akut, det är som att jobba i sirap och tänka i sirap också för den delen.
07.00: Hemgång, sängen - ÄNTLIGEN! Detta är det enda som är bra med att jobba natt - när man får gå hem.
07.15-07.30: Tar omedelbart av mig kläderna och kollapsar som en medvetslös i sängen. Enda gången jag sover 6 timmar i sträck är efter ett nattpass, annars vaknar jag alltid ett par gånger. Sover 6-8 timmar och är sedan som sagt bakfull, lättirriterad och passiv hela resten av dagen.
 
Nu är det iallafall en hel vecka till nästa nattpass, alltid nåt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0